Saigon

Saigon (HMCM)

 

Nu ar vi i Saigon eller Ho Chi Minh City som det officiellt heter. Dock skriver alla resebyraer och liknande Saigon och alla man pratar med sager Saigon.

 

Vi bor pa riktiga fingatan. Bredvid hotellet ligger massa flotta butiker med de ena markeskladerna efter de andra. Vi har dock mestadels hallt shoppingen till billigare stallen. Enda undantaget var att jag gick till en skraddare hotellet rekomenderade som lag pa en tvargata bara 100-talet meter fran hotellet. Dar har jag bestallt en skraddarsydd kostym som jag ska hamta i morgon. 180 dollar, lite dyrare an om man hittat en skraddare i de billigare kvarteren men jag tror kvaliten och framfor allt tyget ar lite battre har. 180 dollar ar anda bara ca 1300 svenska kronor, sa det ar grymt billigt for en skraddarsydd kostym.

Sevardheter

 

Vi har hunnit med de viktiga sevardheterna har i Saigon. Presidentpalatset, Krigsforbrytelsemuseet, Notre Dame Katedralen och lite olika marknader. Jag ska pa en halvdagsutflykt i morgon till Cu Chi tunnlarna nagra mil utanfor Saigon. Det ar tunnlar som FNL (Vietcong) anvande under vietnamkriget mot USA. Sedan blir det lite sista shopping pa eftermiddagen/kvallen innan hemresan pa onsdag morgon.

Jag rekomenderar alla som aker till Vietnam att besoka Saigon, man behover minst 1,5 dagar pa sig. Man bor besoka presidentpalatset (aterforeningshallen), Krigsforbrytelsemuseet och den centrala marknaden Ben Thanh Market. Marknaden har oppet fram till 17-18 men sedan ar det massor av butiker runt marknaden och det blir kvallsmarknad pa en av gatorna just utanfor marknaden. Jag rekomenderar att komma hit i slutet av eran vistelse i Vietnam da mann fyller vaskan efter mycket och billig shopping. Ta en billig buss elelr tag hit och boka ett billigt hotell antingen via natet eller nar ni val kommer fram. Bussarna stannar i backpackerkvarteran och man mottes av folk som ville salja hotellrum. Ga dock runt sjalva i kvarteren och leta om ni inte vill ha hog kvallite pa rummen. Da ska ni boka pa natet i forvag. Taxi i staden ar billigt ca 10-12 tusen Dong/km

Agnes

 

Agnes ar inte jattefortjust i Saigon da hon far sitta mycket i vagnen pga trafiken. Dock gillar hon poolen pa taket och Saigon Zoo som vi besokte idag. Sag elefanter, giraffer och en hel massa andra djur.

Nu ska jag ga och ta ut mer pengar, vi har shoppat upp alla =) och sedan blir det sagen. Klockan ar nastan 22 lokal tid och jag ska upp senast 07.00 i morgon bitti.

Nasta inlagg blir fran Sverige och da hoppas jag kunna lagga in nagra bilder. Ses snart i kalla Sverige =(


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0